مارا در گوگل محبوب کنید ...

face.png face.png
  • کاربران آنلاین : 0
  • بازدید امروز : 201
  • بازدید دیروز : 192
  • بازدید این هفته : 1942
  • بازدید این ماه : 61378
  • بازدید کل : 1565664


telegram

بر اساس مطالعه صورت گرفته در مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه بیش از دو سوم پاسخگویان معتقد بودند (۶۴.۲درصد) که بیشتر پسران حاضر نیستند با دختری که قبلاً با جنس مخالف رابطه دوستی داشته است ازدواج کنند.

.

در سال های نزدیک به قرن بیست‌و‌یکم، در اغلب کشورها، تأخیر در ازدواج و همچنین تجرد قطعی به طور فزایندهای شایع شد.

خبرآنلاین،یکی از تغییرات ارزشی و نگرشی، در حیطه معاشرت با جنس مخالف قبل از ازدواج است که می تواند به پذیرش این روابط به عنوان جایگزین ازدواج در بین جوانان مربوط باشد. علیرغم اهمیت فرهنگی و سنتی ازدواج در جامعه ایرانی، در سالهای اخیر شاهد سن ازدواج افزایش داشته و همچنین میزان تجرد قطعی و میزان طلاق به خصوص در شهرهای بزرگ و صنعتی روبه افزایش بوده است.

طی چهار دهه گذشته، سن اولین ازدواج در بین جوانان به خصوص دختران ایرانی بطور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. همچنین شواهد اخیر بر افزایش معاشرت‌های قبل از ازدواج در بین جوانان دلالت می‌کند.

.

بر اساس مطالعه صورت گرفته در پژوهشگاه مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه روابط دختر و پسر قبل از ازدواج منجر به تاخیر در ازدواج جوانان می شود.

این مطالعه با هدف بررسی تأثیر این نوع معاشرتها بر افزایش سن ازدواج، کاهش رضایت زناشویی و طلاق طراحی شد. در این مطالعه، هم باور و نگرش افراد در خصوص تأثیر معاشرت‌های قبل از ازدواج بر ازدواج و عوامل مختلف مرتبط با نوع نگرش فوق بررسی شد و هم در بعد رفتاری، تأثیر معاشرتهای فوق در افزایش سن ازدواج، رضایت زناشویی و طلاق بررسی شد.

در این مطالعه ۲۰۳۱ دانشجوی ۱۸ تا ۴۰ ساله از ۷ دانشگاه دولتی و آزاد در تهران وارد مطالعه شدند. و پس از آن ۹۲ نفر از زنان و مردان ۱۸ تا ۴۰ ساله با تحصیلات دانشگاهی که به دو شعبه دادگاه خانواده در تهران جهت درخواست طلاق مراجعه کرده بودند به روش نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. جمع‌آوری داده‌ها از بهمن ماه ۱۳۸۹ تا خرداد ماه ۱۳۹۰ انجام شد. در بخش کیفی قبل و پس از پیمایش، در کل تعداد ۳۱ مصاحبه عمقی با زنان و مردان با وضعیت تأهل متفاوت بین گروه‌های سنی ۴۰‌-۱۸ ساله انجام شد.

.

تاثیر معاشرت قبل از ازدواج بر سن ازدواج

قصد ازدواج از تأثیر این روابط بر تأخیر در ازدواج به شدت می کاهد، بطوریکه در این مطالعه فقط یک سوم دانشجویان معتقد بودند که معاشرت با جنس مخالف با قصد ازدواج موجب تأخیر در سن ازدواج می‌شود. البته درصد قابل توجهی تردید داشتند (۳۵.۶ درصد)؛ که این تردید می‌تواند به علت این باشد که این تأثیر تحت شرایط مختلف متفاوت خواهد بود. زیرا فقط داشتن قصد ازدواج در تعجیل در ازدواج مؤثر نیست و شرایط و آمادگی اقتصادی و روانی هر دو نفر در یک رابطه و رضایت خانواده نیز از شروط دیگر است که می‌تواند این ابهام را توجیه کند.

.

روابط جنسی قبل از ازدواج منجر به تاخیر در ازدواج می شود

قدرت و اراده پسران برای انتخاب زمان ازدواج و انتخاب همسر و اختیار کمتر دختران، انگیزه بیشتر دختران برای ازدواج و تعهد بیشتر آنها در رابطه‌ها و فرار بیشتر پسران از مسئولیت در ازدواج از جمله دلایل ذکر شده برای تفاوت‌های فوق است. اختلاف جنسیتی قابل توجهی در خصوص نقش ارتباطات پیشرفته قبل از ازدواج بر کم شدن احساس نیاز در پسران و دختران در پیمایش نشان داده شد.

بطوریکه حدوداً بیش از دو سوم (۷۱درصد) افراد، روابط پیشرفته (ارتباطات جنسی) پسران با جنس مخالف را با کم شدن احساس نیاز به ازدواج همراه می‌دانستند در حالی‌که این امر در مورد دختران بسیار کمتر بود (۲۶.۶درصد). در مورد دختران ابهام در خصوص تأثیر ارتباطات پیشرفته بر نیاز به ازدواج خیلی بیشتر از پسران بود و این امر شاید به علت پیچیدگی عواقب رابطه جنسی در دختران نسبت به پسران در جامعه ایرانی باشد.

.

میل به ازدواج در دختران بیش از پسران است

در واقع مطالعه کیفی نیزدر این تحقیق نشان داده است که دختران به علت عواقب رابطه پیشرفته، کمتر وارد این نوع ارتباطات پیشرفته می‌شوند و کمتر از پسران در روابط قبل از ازدواج به نیازهای غریزی خود توجه می‌کنند. در واقع میل به ازدواج در دختران بیشتر از پسران است و با درگیر شدن در روابط پیشرفته حالات مختلفی ممکن است پیش آید مانند اجتناب از ازدواج به علت ترس از برملا شدن رابطه جنسی قبلی، یا تمایل به ازدواج با فردی که با او رابطه پیشرفته داشته است.

.

۶۴ درصد پسران حاضر نیستند با دختری که با جنس مخالف ارتباط داشته ازدواج کنند

همین مطالعه نشان داد که بیش از دو سوم پاسخگویان معتقد بودند (۶۴.۲درصد) که بیشتر پسران حاضر نیستند با دختری که قبلاً با جنس مخالف رابطه دوستی داشته است ازدواج کنند و حتی درصد بیشتری (۸۳.۱درصد) معتقد بودند که بیشتر پسران حاضر نیستند با دختری که قبلاً رابطه پیشرفته با جنس مخالف داشته است ازدواج کنند.

علی‌رغم این تفاوت جنسیتی که حتی پسرهای با تجربه رابطه پیشرفته ترجیح می‌دهند همسرشان قبلا‌ً تجربه‌ای نداشته باشند درصد زیادی (۷۰.۷درصد) از دانشجویان معتقد بودند که با دخترها و پسرها بایستی در مورد این روابط به طور مساوی برخورد کردو استانداردهای یکسان جنسیتی داشت. هرچند نیمی از پاسخگویان مخالف این نقل قول بودند که “بیشتر پسرها حاضر نیستند با دوست دختر خودشان ازدواج کنند” (۴۹.۳درصد) ، فقط ۱۳ درصد موافق آن بوده‌اند.

.

این امر نشانگر این است که در صورتی که پسران بدانند که دوست دخترشان قبلاً رابطه‌ای نداشته است ممکن است حاضر باشند با او ازدواج کنند. بیش از یک سوم دانشجویان در مورد این گویه تردید داشتند. به هرحال این یافته کمی با یافته‌های مطالعه کیفی در تضاد است زیرا در مطالعه کیفی بسیاری از دخترها معتقد بودند که پسرها اکثراً انگیزه ازدواج ندارند


ارسال نظرات