مارا در گوگل محبوب کنید ...

face.png face.png
  • کاربران آنلاین : 0
  • بازدید امروز : 66
  • بازدید دیروز : 202
  • بازدید این هفته : 1873
  • بازدید این ماه : 61058
  • بازدید کل : 1565731


telegram

پژوهشگران دانشگاه «کوینز» کانادا در طی یک آزمایش نشان دادند که ختنه کردن نوزادان لذت جنسی آن‌ها از سکس را در بزرگسالی کاهش نخواهد داد.

Male-circumcision-008

این پژوهشگران دو فرضیه جنجالی در مورد ختنه و حساسیت آلت تناسلی مردانه را بررسی کردند. اینکه ۱ – ختنه و بریدن همه یا بخشی از پیش‌پوست آلت تناسلی در نوزادان پسر موجب کاهش حساسیت آلت تناسلی در بزرگ‌سالی شده و لذت سکس را کمتر می‌کند. و ۲ – اینکه عدم ختنه و نگاه داشتن پیش‌پوست آلت تناسلی، میزان احساس‌های مختلف از جمله لامسه، گرما، سرما و درد را در حشفه یا سر آلت افزایش می‌دهد.

پیش‌فرض بسیاری از مخالفان ختنه این است که کراتینیزه شدن پوست ختنه‌گاه پس از ختنه موجب می‌شود که عصب‌های این منطقه به‌اندازه قبل از ختنه حساس نباشند و این موجب کاهش لذت جنسی می‌شود.

جینفر بوسیو، کارولین پاکال و استفان استیل در دانشگاه «کویینز» کانادا در طی آزمایشی نشان دادند که ختنه تأثیری بر حساسیت پوست ختنه‌گاه و دیگر نقاط پوستی آلت مردانه ندارد.

ماجرا از سیاست‌گذاری در مورد ختنه آغاز شد

در سال ۲۰۱۵، هنگامی‌که آکادمی پزشکان متخصص کودکان آمریکا و انجمن پزشکان متخصص کودکان کانادا تصمیم گرفتند که سیاست‌های خود در مورد ختنه نوزادان را مورد تجدیدنظر قرار دهند، مزایا و مشکلات عمومی ختنه تبدیل به بحث طولانی و جنجالی شد.

تمرکز بر سلامت جنسی و به‌خصوص حفاظت فرد در مقابل عفونت‌های جنسی و بیماری‌های مقاربتی، در سال‌های اخیر طرفداری سیاسی از ختنه را افزایش داده است. به همین دلیل در آمریکا از سیاست ختنه کردن نوزادان حمایت می‌شود اما کانادا در این مورد تاکنون سیاست یکسانی را پیش نبرده است.

مسئله حساسیت آلت تناسلی و لذت بردن از سکس شاخص مهمی در بحث بین طرفداران و مخالفان ختنه است. از این رو تیمی شامل بر یک سکسولوژیست، یک اورولوژیست و یک روان‌شناس بالینی در دانشگاه کویینز کانادا تصمیم گرفتند که رابطه حساسیت پوست آلت تناسلی و ختنه را بررسی کنند.

فرضیه کراتینزه شدن پوست در ختنه

۶۲ مرد بین سنین ۱۸ و ۳۷ سال (۳۰ نفر ختنه شده و ۳۲ نفر ختنه نشده) در این مطالعه شرکت کردند. پروتکل این آزمایش چنین بود که از روش ارزیابی کمیت حسی (QST) استفاده شود و احساس‌های لمس، درد، آستانه تحمل درد، تشخیص گرما، آستانه تحمل گرما و سرما را در چهار منطقه آلت تناسلی این دو گروه اندازه‌گیری شود: منطقه حشفه یا سر آلت (چه ختنه شده و چه با پوست)، منطقه بدنه میانی، منطقه بدنه پایینی و خود پیش‌پوست (تنها در ختنه نشده‌ها).

حشفه به‌جایی گفته می‌شود که بالاتر از محلی است که در هنگام ختنه، پیش‌پوست آن برداشته می‌شود. حشفه محلی حساس و انبساط‌پذیر است. ختنه‌گاه در مردان ختنه‌نشده و به هنگام جمع‌شدگی آلت تناسلی توسط پوستی به نام پیش‌پوست پوشیده می‌شود ولی این پوست در زمان نُعوظ روی ختنه‌گاه را نمی‌پوشد و حشفه بیرون می‌زند.

فرضیه کراتینزه شدن پوست حشفه بر این باور است که عمل ختنه، پوست حشفه را در معرض تماس با هوای بیرونی، لباس‌های زیر و غیره قرار می‌دهد و این پوست کراتین بیشتری تولید می‌کند، ضخیم‌تر شده و حساسیتش کم می‌شود.

در آزمایش دانشگاه کوینز اندازه‌گیری مستقیم میزان حساسیت پوست با استفاده از روش Quantitative Sensory Testing به این صورت انجام شد که به پوست آلت تناسلی هر یک از شرکت‌کنندگان یک کاوشگر کوچک حسی وصل شد. این کاوشگر به الکترودهای دستگاهی وصل است که با واردکردن ارتعاش، گرما و یا سرما، واکنش پوست و جریان الکتریکی عصب‌های پوستی را اندازه می‌گیرد.

کارولین پاکال، روان‌شناس همراه این تیم، به «ساینس دیلی» می‌گوید که آن‌ها حساسیت مناطق مختلف آلت تناسلی را در هر ۶۲ داوطلب این آزمایش سنجیدند. نتایج پژوهش آن‌ها نشان داد که ختنه، تغییر در حساسیت آلت تناسلی ایجاد نمی‌کند و شواهد اولیه نشان می‌دهد که پیش‌پوست ختنه‌گاه در کسانی که ختنه نشده‌اند، حساس‌ترین بخش آلت تناسلی نیست.

پژوهش‌های قبلی در مورد تفاوت حساسیت آلت ختنه نشده با ختنه شده معمولاً از آستانه پایین‌تری در دستگاه Quantitative Sensory Testing استفاده می‌کردند. با اینکه بسیاری از احساس‌ها، چه ارتعاش، چه گرما و چه سرما در حشفه، به هر حال تبدیل به‌نوعی حس لذت جنسی می‌شوند، پژوهش حاضر هیچ تفاوتی در حساسیت حشفه و دیگر مناطق آلت بین دو گروه ختنه شده و ختنه نشده نیافت.

ختنه و HIV

شواهد از پژوهش‌های علمی مختلف نشان می‌دهد که ختنه، انتقال ویروس HIV را در سکس واژنی از زنان به مردان ختنه‌شده کاهش می‌دهد؛ به این ترتیب اگر زنی آلوده به ویروس HIV باشد، سکس واژنی با این زن برای مردی که ختنه شده است خطر کمتری دارد اما بی‌خطر نیست.

در سال ۲۰۱۱، برنامه مشترک سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه ایدز اعلام کردند که ختنه مردان می‌تواند یک مداخله مؤثر برای پیشگیری از انتقال HIV در میان کسانی باشد که تنها از واژن سکس می‌کنند. پژوهش‌ها در مورد سکس مقعدی اما تاکنون نشان نداده است که ختنه تأثیر در عدم انتقال HIV داشته باشد.


ارسال نظرات