مارا در گوگل محبوب کنید ...

face.png face.png
  • کاربران آنلاین : 0
  • بازدید امروز : 35
  • بازدید دیروز : 202
  • بازدید این هفته : 1842
  • بازدید این ماه : 61027
  • بازدید کل : 1565700


telegram

باورهای غلط زیادی در مورد اچ.آی.وی- ایدز وجود دارد. این باورها قدرت انتخاب مردم را در کنترل زندگی و شرکای جنسی خود از بین می برد، در حالی که بسیاری از مردم این باورها را خنده دار و مسخره و بسیاری دیگر آنها را کاملاً جدی می پندارند.

در زیر بعضی از این باورها را مشاهده می کنید. این لیست شامل همه آنها نیست اما به حساس کردن شما در برابر این گونه خرافه ها در جهت حفاظت و هوشیاری بیشتر کمک می کند.

.

باور غلط: اچ.آی.وی/ ایدز فقط فعالان جنسی در شهرها را می کُشد.
نقد علمی: این ویروس هیچ تبعیضی بین افراد شهری یا روستایی قائل نمی شود.

.

باور غلط: اچ.آی.وی/ ایدز عمدتاً هم جنس گرایان را مبتلا می ‌کند.
نقد علمی: برای این ویروس ترجیحات جنسی آنها اهمیت ندارد.

.

باور غلط: اچ.آی.وی/ ایدز عمدتاً خلافکاران را مبتلا می‌ کند.
نقد علمی: نتایج پژوهش های سراسری نشان داده است که انتقال آلودگی در مناطق روستایی یا شهری و در گروههای اعتقادی و اخلاقی مختلف، یکسان است.

.

باور غلط: فقط مردان خوشگذران مبتلا به HIV می شوند.
نقد علمی: هر کسی که رابطه جنسی محافظت نشده ای با فردی مبتلا داشته باشد ممکن است به HIV مبتلا شود.

.

باور غلط: رابطه جنسی تا هنگامی که شریک جنسی قوی و سلامت به نظر می رسد، بی خطر است.
نقد علمی: این تصور اشتباه، بسیار خطرناک است. هیچ راهی وجود ندارد که با نگاه کردن به شخصی آلوده بودن یا نبودن او را تشخیص داد. شخص آلوده به ویروس HIV معمولاً قبل از اینکه مشکلات سلامتی در او پدیدار شوند، سالها با این ویروس زندگی می کند. در این دوره، ویروس می تواند به شریک جنسی او منتقل شود.

.

باور غلط: اچ.آی.وی/ ایدز بوسیله پشه منتقل می شود.
نقد علمی: این ویروس برای انتقال احتیاج به تماس مستقیم مایعات بدن دو انسان دارد و پشه هیچ نقشی در این جریان نمی تواند داشته باشد.

.

باور غلط: رابطه جنسی یک مسئله طبیعی است که مانند غذا لذت بخش است. ما نمی توانیم انگیزه های جنسی را کنترل یا متوقف کنیم زیرا در بردارنده مهر و محبت نیز هستند.
نقد علمی: تفاوت انسان با حیوانات دیگر آن است که رفتارهای خود را بر اساس تعقل انجام بدهد نه بر اساس غریزه. رفتارهای جنسی تحت تأثیر ارزشهای مذهبی، عرفی، قواعد و انتظارات جامعه قرار دارد. برخی به طور منظم رابطه جنسی دارند و حتی گاهی با شریک های مختلف اما در عصری که ایدز وجود دارد، اینگونه رفتارها نیروی پشتیبانی برای این بیماری به حساب می آیند. زمان آن رسیده که در مورد ارزش ها و روابط جنسی تفکر بیشتری بکنیم. مشغولیت های سودمند دیگری مانند ورزش می توانند ذهن را از روابط جنسی دور نگه دارند.

.

باور غلط : کاندوم ها بوسیله HIV دچار آسیب می شوند و کاندومها سوراخهایی دارند که به ویروس اجازه عبور می ‌دهند.
نقد علمی: این شایعات معمولاً به وسیله کسانی پراکنده می شود که قصد بی اعتبار کردن کاندوم ها را دارند واقعیت این است که تمام کاندومهایی که در ایران توزیع می‌شوند از جنس پلی یورتان یا لاتکس است که حتی از تراوش کردن آب به بیرون جلوگیری میکنند. ویروسها بسیار بزرگتر از مولکولهای آب هستند و ممکن نیست بتوانند از چنین سدی عبور کنند.

.

باور غلط: رمالان می توانند گیاهی را تهیه کنند که در صورت مصرف شدن قبل از روابط جنسی قادر به جلوگیری از انتقال HIV می باشد.
نقد علمی: هیچ گیاه، سحر، انرژی یا معجونی وجود ندارد که بتواند از مبتلا شدن کسی به اچ.آی.وی جلوگیری کند. این گونه عقیده ها ممکن است زندگی شما را به خطر اندازد.

.

باور غلط: ایدز نفرین خداست و فرد مبتلا نفرین شده است.
نقد علمی: ایدز بوسیله HIV بوجود می آید و نفرین هیچ نقشی در انتقال آن ندارد. اینگونه عقاید، مردم را از محافظت از خودشان و یا شریک جنسی شان و از زندگی سالم در کنار افراد مبتلا، باز می دارند.

.

باور غلط: می توان تمام خون آلوده شده را عوض کرد و بدن شخص مبتلا را با خون تازه و سالم پر نمود.
نقد علمی: اولاً چنین کاری امکان عملی ندارد ثانیاً ویروس در بافتهای دیگری به جز خون نیز وجود دارد.

.

باور غلط: رابطه جنسی با یک دختر باکره (یا کودک) بیماری را درمان می کند.
نقد علمی: هیچ مکانیزم زیستی که بتواند بدن را از این ویروس پاک کند، وجود ندارد و برعکس احتمال اینکه دختر باکره نیز به ویروس مبتلا شود، بسیار زیاد است.

.

باور غلط: مردم معتقد می توانند با دعا اچ.آی.وی / ایدز را درمان کنند و متخصصان انرژی درمانی و طب سوزنی می توانند اچ.آی.وی/ ایدز را درمان کنند.
نقد علمی: این باورهای غلط هیچ ارتباطی به درمان ندارند، زیرا هیچ مکانیزم زیستی برای پاکسازی بدن از ویروس وجود ندارد. این گونه عقاید خطرناکند زیرا ذهن فرد را از حفاظت جنسی خود در مقابل شریک جنسی اش در برابر انتقال ویروس منحرف می سازد و اگر مبتلا باشد ذهنش را از صحیح زندگی کردن با این ویروس دور می سازد.

.

باور غلط: ازدواج در سنین کم برای پیشگیری از فساد و ابتلاء به ایدز مفید است.
نقد علمی: پژوهشهای گسترده در تمام دنیا از جمله کشور ما خلاف این باور را ثابت کرده است . ازدواج قبل از آن که دختر و پسر مهارتهای لازم برای زندگی سالم را کسب کنند منجر به از هم گسیختگی کانون خانواده و افزایش احتمال رفتارهای پرخطر و معضلات اجتماعی و ایدز می ‌شود.

.

باور غلط: ازدواج موقت راهکاری برای پیشگیری از گسترش ایدز است.
نقد علمی: ازدواج موقت (متعه، صیغه) چون معمولاً طرفین سابقه ازدواج های منجر به طلاق یا موقت متعدد با دیگر افراد هم دارند یک عامل گسترش بیماریهای مقاربتی و از جمله ایدز می ‌تواند باشد.

.

باور غلط: آمیزش جنسی از راه پشت خطری ندارد.
نقد علمی: در آمیزش جنسی مقعدی (مقاربت از راه پشت) احتمال سرایت اچ.آی.وی بیشتر از آمیزش مهبلی است.

.

باور غلط: یک بار تماس جنسی بدون کاندوم خطری ندارد.
نقد علمی: با این که احتمال سرایت در یک رابطه جنسی خیلی کم است اما صفر نیست!! و حتی مردانی وجود دارند که تنها با یک نزدیکی با زن اچ.آی.وی مثبت مبتلاء شده‌ اند یا زنانی که با یکبار آمیزش با مردان اچ.آی.وی مثبت دچار شده ‌اند.

.

باور غلط: مقاربت جنسی دهانی خطری ندارد.
نقد علمی: آمیزش دهانی (مکیدن یا لیسیدن آلت تناسلی طرف مقابل چه زن چه مرد)به دلیل وجود ویروس در ترشحات جنسی و امکان زخم های بسیار کوچک در مخاط دهان و لثه ممکن است باعث سرایت اچ.آی.وی شود.

.

باور غلط: تماس جنسی با تن فروشان جوان خطر کمتری دارد
نقد علمی: تن ‌فروشان جوانتر و زیباتر چون مشتریان بیشتری دارند به احتمال بیشتری مبتلاء به بیماریهای مقاربتی و ایدز هستند …


نظرات

  1. بی نام گفت:

    با سلام و تشکر از مطلب خوبتون ، بعضا شنیده می شود که ادرار کردن بلافاصله بعد از رابطه جنسی احتمال ابتلا به ایدز را از بین می برد لطفا درباره درست و یا غلط بودن این حرف نیز پاسخ دهید. با تشکر

    • admin گفت:

      با سلام دوست عزیز
      اول اینکه یکی از مستحبات در دین مبین اسلام ادرار کردن بعد از عمل جنسی است , همانطور که میدانید مایع ادرار به دلیل ترکیبات خود تاثیر ضد عفونی کننده ضعیفی دارد و ادرار کردن بلافاصله پس از رابطه جنسی باعث شست و شوی مجاری تخلیه منی میشود اما در مجموع ادرار کردن پس از رابطه جنسی به هیچ عنوان ضامن عدم ابتلا به ایدز یا سایر بیماری های مقاربتی نخواهد بود , در زمان انجام عمل جنسی بدون استفاده از کاندم ویروس ها میتوانند به راحتی وارد اندام جنسی شده و شما را مبتلا کنند .. پس به یاد داشته باشید بهترین راه برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی عدم داشتن روابط پر خطر و استفاده از کاندوم است
      موفق باشید

ارسال نظرات