مارا در گوگل محبوب کنید ...

face.png face.png
  • کاربران آنلاین : 0
  • بازدید امروز : 191
  • بازدید دیروز : 754
  • بازدید این هفته : 4348
  • بازدید این ماه : 16978
  • بازدید کل : 1580700


telegram

زايمان طبيعي بي درد

اگر مي‌خواهيد بدانيد زايمان بدون درد چيست و با زايمان کم درد چه تفاوتي‌هايي دارد، در ادامه اين مطلب با ما باشيد. شايد شما هم بتوانيد با کمک اين روش‌ها از خطرات سزارين فرار کنيد و فرزندتان را با زايمان طبيعي به اين دنيا بياوريد.

 

ديگر دوره زايمان‌هاي پردرد به سر آمده اما هنوز هم بسياري از تازه مادران، اطلاعاتي مبهم و همراه با شايعه را در مورد اين شيوه‌هاي جديد به گوش هم مي‌رسانند. نبودن امکان زايمان به اين شيوه‌هاي جديد در همه بيمارستان‌ها و اطلاع رساني نادرست در مورد‌شان، باعث شده حتي در اين سال‌ها هم برخي مادران، براي به دنيا آوردن فرزند‌شان درد را به جان بخرند و برخي ديگر هم براي فرار از درد زايمان، به سزارين پناه ببرند. اگر مي‌خواهيد بدانيد زايمان بدون درد چيست و با زايمان کم درد چه تفاوتي‌هايي دارد، در ادامه اين مطلب با ما باشيد. شايد شما هم بتوانيد با کمک اين روش‌ها از خطرات سزارين فرار کنيد و فرزندتان را با زايمان طبيعي به اين دنيا بياوريد.

 

طبيعي اما بدون درد

بهترين و متداول ترين روش براي زايمان بدون درد استفاده از روش‌هاي بي‌حسي موضعي يا اپيدورال است و اگر مادري از نظر جسمي محدوديتي براي انجام اين بي‌حسي‌ها نداشته باشد، مي‌تواند به راحتي زايمان بدون درد را تجربه کند. در روش اپيدورال با وارد کردن ماده بي‌حسي به نخاع، درد مادر به‌طور کامل از بين مي‌رود و زايمان براي او آسان‌تر مي‌شود. اما بعضي مادر‌ها ممکن است به خاطر مسائلي از قبيل انحراف ستون فقرات، اختلال انعقادي يا برخي مشکلات ديگر، قادر به زايمان با اين روش نباشند. اما در مورد افرادي که محدوديت جسمي ندارند، همين که درد جدي زايمان شروع مي‌شود، بي‌حسي اپيدورال انجام مي‌شود.

 

طبيعي، کم درد و آرام

زايمان فيزيولوژيک يکي ديگر از روش‌هاي کم کردن درد مادران است که خوشبختانه در سال‌هاي اخير در کشور ما هم انجام مي‌شود. در اين شيوه زايمان، تلاش مي‌شود تا بدون تزريق آمپول فشار به مريض و با پيروي از سير طبيعي بدن زايمان انجام شود. مادراني که مي‌خواهند براي يک زايمان کم‌درد آماده شوند، با دريافت کمک‌هايي از قبيل ماساژ، تکنيک‌هاي تنفسي، تمرين‌هاي ريلکسيشن و برخي آمادگي‌هاي ديگر که از هفته ?? آموزش داده مي‌شود، زايماني آسان‌تر را تجربه مي‌کنند. تکنيک‌هاي ذهني بخش ديگري از مواردي است که مادران باردار بايد به آن توجه کنند. البته در بسياري از کشور‌ها، به موسيقي درماني هم به طور جدي براي آمادگي مادران پرداخته مي‌شود و حتي در زمان زايمان هم با پخش موسيقي خاصي آرامش مادران را بيشتر مي‌کنند. گرما درماني، ريلکسيشن و استخر آب هم از موضوعات ديگري هستند که براي کاهش درد مادران در نظر گرفته مي‌شود؛ گرچه با وجود تمامي اين آمادگي‌ها، در زايمان فيزيولوژيک درد کاملا از بين نمي‌رود، بلکه تنها درد مادران کم مي‌شود. به همين دليل مادراني که نمي‌خواهند هيچ گونه دردي را در زمان زايمان تجربه کنند، بايد به جاي زايمان فيزيولوژيک از زايمان بدون درد کمک بگيرند.

 

شايد بخواهيد و نشود

با وجود مراقبت‌هاي گفته شده، حتي اگر مادري بعد از ? ماهگي هم آمادگي کامل براي انجام زايمان بدون درد را داشته باشد، بايد باز هم درصدي از احتمال را براي انجام سزارين در نظر بگيرد چراکه اتفاقات غيرمترقبه ممکن است او را با محدوديت‌هاي تازه‌اي مواجه کنند. عدم پيشرفت زايمان، خونريزي ناگهاني، جدا شدن جفت و برخي موارد ديگر ممکن است پزشک را مجبور به سزارين کند اما اين موضوع شامل حال همه مادران نمي‌شود و با وجود اين اتفاقات پيش‌بيني‌ناپذير، آمادگي مادر براي زايمان بدون درد، تاثير بيشتري را در انجام شدن يا نشدن آن مي‌گذارد.

 

مادرانه ورزش کنيد

در مورد ورزش، مادران بايد حساسيت بيشتري به خرج دهند و با آگاهي حرکات ورزشي را انتخاب کنند چراکه ورزش‌هاي دوران بارداري تا حدودي متفاوت از تمرين‌هاي عادي ورزشي است. اين تمرين‌هاي خاص معمولا از هفته ?? بارداري شروع مي‌شود تا مادر بتواند براي زايمان طبيعي و کم‌درد آمادگي لازم را کسب کند. معمولا به مادران توصيه مي‌شود اين تمرين‌ها را در حدود روزي ?? دقيقه انجام دهند. آموختن چنين حرکاتي کار دشواري نيست. خوشبختانه کلاس‌هاي آموزشي، کتاب‌ها و سايت‌هاي بسياري براي ارائه اين آموزش‌ها طراحي شده‌اند. آموزش تنفس صحيح هم از ديگر اصولي است که مادران بايد به آن توجه کنند چراکه تاثير واقعي اين ورزش‌ها زماني اتفاق مي‌افتد که با حرکات تنفسي صحيح همراه باشد.

 

تا قبل از ماه ? تصميم نگيريد

بيمار قبل از انتخاب يک شيوه زايمان، حتما بايد به طور کامل با پزشک خود مشورت کند. ممکن است به دلايل غيرقابل تغييري، فرد قادر به انجام زايمان طبيعي يا يکي از روش‌هاي اين زايمان نباشد. اما ممکن است شرايطي به طور موقت براي مادر محدوديت ايجاد کند و با انجام تمرين‌هاي مناسب او بتواند خود را براي انجام زايمان طبيعي و بدون درد آماده کند. براي مثل شکل قرار گرفتن جنين در شکم مادر که ممکن است محدوديتي براي انتخاب شيوه زايمان ايجاد کند، در بسياري از موارد با انجام نرمش‌ها و حرکات درست به مرور قابل اصلاح است. اما به طور کلي، مادران تا ? ماهگي بايد خود را براي يک زايمان راحت آماده کنند و بعد از ? ماهگي است که مي‌توان با قاطعيت بيشتري در مورد شيوه زايمان اظهار نظر کرد. با تمام اين اوصاف، تکنيک‌هاي ذهني و آمادگي‌هايي که گفته شد براي مادراني که مي‌خواهند روش بي‌حسي اپيدورال تجربه کنند هم مفيد است و از هفته بيستم بايد انجام شود.

 

با تمرکز مادر شويد

بخشي از موفقيت اين شيوه جديد مربوط به پزشک و بيمارستان است، اما خود بيمار هم در داشتن درد کمتر يا انجام موفقيت آميز زايمان بدون درد، نقش موثري دارد. اگر فرد از قبل روي تمرکزش کار کرده باشد و بتواند روي ضربان قلبش هم کنترل لازم را داشته باشد، قطعا زايمان موفق‌تري هم خواهد داشت. البته برخي بيماران با مشورت با پزشک‌شان، با کمک گياهان دارويي و ماساژ درماني به کاهش اضطراب خود کمک مي‌کنند و تلاش مي‌کنند در اين دوره آرامش بيشتري داشته باشند. البته تمامي اين درمان‌هاي سنتي و غيردارويي بايد با مشورت پزشک انجام شوند و مادران از انجام خودسرانه توصيه‌هايي که براي ديگران نتيجه بخش بوده‌است، بايد جدا خودداري کنند.

 

هرچه خواستيد بخوريد

براي داشتن يک زايمان بدون درد، رژيم غذايي خاصي که متفاوت از رژيم‌هاي ديگر باشد تعيين نشده است. ممکن است رژيم غذايي دوران بارداري با توجه به شرايط خاص مادران تغيير کند. براي مثال برخي مادران امکان دارد شرايط جسمي خاصي داشته باشند که آنها را از خوردن برخي چيزها منع مي‌کند. اما به‌طور کلي، همه مادران بايد از سالم بودن رژيم خود در اين دوره مطمئن شوند و از ريزه‌کاري‌هايي که بايد در اين مورد رعايت کنند، با مشورت پزشک خود آگاه شوند.

 

خودسرانه تمرين نکنيد

گرچه اغلب مادران به انجام اين حرکات نياز دارند و با کمک‌شان مي‌توانند زايمان بهتري را تجربه کنند اما با وجود اين، تنها پس از مشورت با پزشک بايد اين تمرين‌ها انجام شود. چون ممکن است شرايط بدني مادري به شکلي باشد که با انجام اين تمرين‌ها خطراتي سلامت او و جنين را تهديد کند. براي مثال کساني که با مشکل تهديد به سقط يا جفت سر راهي روبه‌رو هستند يا به هر طريقي زايمان زودرس تهديد‌شان مي‌کند، نبايد خودسرانه اين تمرين‌ها را انجام دهند چون ممکن است پزشک به طور کلي آنها را از انجام اين تمرين‌ها منع کند.

 

نترسيد! خطري ندارد

در زايمان بدون درد، آسيب عمده‌اي مادر يا جنين را تهديد نمي‌کند. اگر شرايط انجام زايمان استاندارد باشد و مراقبت‌هاي طبيعي هم زير نظر متخصص انجام بگيرد، ديگر جاي نگراني‌ نمي‌ماند. در زايمان اپيدورال مرحله دوم زايمان مقداري طولاني مي‌شود اما اگر استاندارد‌ها رعايت شود و مادر از نظر رواني آمادگي و صبوري لازم را داشته باشد، زايمان موفقيت‌آميز انجام مي‌شود. دوره نقاهت هم در همه روش‌هاي زايمان طبيعي مثل هم است و از اين لحاظ زايمان بدون درد و با درد برتري بر هم ندارند. در زايمان بدون درد تنها درد مادر در حين به دنيا آوردن فرزندش کم مي‌شود و بعد از آن، او شرايطي مثل تمام مادراني که زايمان طبيعي کرده‌اند خواهد داشت.

 

محو کردن درد خرج برمي‌دارد

در صورتي که قاعدتا بيمه بايد هزينه اپيدورال را بپردازد، اما متاسفانه در ايران بيمه‌هاي انگشت شماري اين هزينه را متقبل مي‌شوند و باقي بيمه‌ها، با چنين موضوعي مثل يک جراحي زيبايي غيرضروري که شامل پرداخت‌هاي‌شان نمي‌شود برخورد مي‌کنند. به همين دليل بسياري از کساني که مي‌خواهند زايمان طبيعي داشته باشند و قادر به پرداخت هزينه اپيدورال نيستند، به همان شيوه‌هاي قديمي و با درد رو مي‌آورند. اما اگر براي فردي چنين هزينه‌اي اهميت نداشته باشد، خوشبختانه بيمارستان‌هايي هستند که به شکل تخصصي اين شيوه از زايمان را انجام مي‌دهند و با پرورش نيروهاي دوره ديده و برگزاري کلاس‌هاي آموزشي براي مادران، امکان يک زايمان راحت را براي آنها فراهم مي‌کنند.


ارسال نظرات