مارا در گوگل محبوب کنید ...

face.png face.png
  • کاربران آنلاین : 0
  • بازدید امروز : 154
  • بازدید دیروز : 348
  • بازدید این هفته : 53664
  • بازدید این ماه : 63497
  • بازدید کل : 1563354


telegram

اگرچه روش اورژانسی پیشگیری از بارداری به نام روش «صبح روز بعد» هم معروف است اما نه یک صبح، بلکه سه صبح برای انجام آن وقت هست. 72 ساعت بعد از وقوع وضعیتی با احتمال بارداری یک فرصت طلایی برای استفاده از روش‌های اورژانسی و جلوگیری از وقوع بارداری ناخواسته است. اما دقیقا چطور؟

روش اورژانسی پیشگیری از بارداری به یکی از سه شکل زیر قابل اجراست:

1 . مصرف دو عدد قرصHD باهم و تکرار مصرف آن 12 ساعت بعد.

2 . مصرف چهار عد قرص LD با هم و تکرار مصرف آن 12 ساعت بعد.

3 . مصرف دو عدد قرص لوونرژسترول با هم.

اگرچه روش اورژانسی در ظاهر بسیار ساده به نظر می‌رسد اما نکات و ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد که رعایت نکردن آنها ممکن است منجر به شکست درمان یا بروز اختلالاتی در سلامتی مصرف‌کننده شود. اگر احتمال می‌دهید روزی به استفاده از این روش نیاز داشته باشید، دانستن این نکات به شما کمک می‌کند که درمان کم عارضه‌تر و موفق‌تری را تجربه کنید:

مهم‌ترین عامل موفقیت یا شکست استفاده از این روش «زمان» است. به این معنی که هرچه فاصله زمانی بین وضعیت مشکوک به بارداری و شروع مصرف قرص‌ها کمتر باشد احتمال موفقیت این روش هم بیشتر است. بهترین زمان مصرف قرص‌ها تا 12 ساعت بعد از مقاربت است.

شکی نیست که مصرف دو عد قرص HDیا چهار عدد قرص LD یا دو عدد قرص لوونرژسترول باعث بروز تهوع در مصرف‌کننده می‌شود. اگر این تهوع با استفراغ هم همراه باشد، خروج داروی مصرف شده از دستگاه گوارش باعث کاهش و گاهی به صفر رسیدن اثربخشی آن می‌شود. بنابراین استفاده از یک داروی ضدتهوع به همراه هر نوبت مصرف این سه دارو به اطمینان از اثربخشی آنها کمک می‌کند.

برای تشخیص موثر بودن داروی مصرف شده هیچ روش بخصوصی وجود ندارد، بنابراین اگر تا یک هفته بعد از زمان مقرر خونریزی قاعدگی شروع نشد، مراجعه به پزشک و بررسی احتمال وقوع بارداری ضروری است.

مصرف این قرص‌ها برای مقاربت مشکوک به بارداری فعلی است، برای مثال اگر یک روز بعد مقاربت دیگری انجام شد، امید بستن به اثربخشی قرص‌هایی که دیروز استفاده شده‌اند کار بیهوده‌ای است.

میزان موفقیت قرص لوونورژسترول در پیشگیری اورژانسی از بارداری حدود 99درصد و موفقیت قرص‌های LD و HD حدود 97درصد درصد است که البته این موفقیت ارتباط مستقیم با زمان شروع درمان هم دارد؛ هرچه فاصله مصرف دارو از انجام مقاربت بیشتر شود احتمال شکست درمان و وقوع بارداری افزایش پیدا می‌کند.

مصرف بعضی داروها از جمله داروهای ضدصرع، مقدار داروی مورد نیاز برای پیشگیری از بارداری با روش‌های اورژانسی را افزایش می‌دهد. مشورت با داروساز و پزشک در مورد دیگر داروهای مورد استفاده به موفقیت بیشتر این روش کمک می‌کند.

اگر یکی از زوجین مشکوک به ایدز یا بیماری‌های مقاربتی دیگر باشد، باید بدانند که بارداری فقط یکی از خطرات اقدام به مقاربت محافظت نشده است، خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی از جمله ایدز هم همیشه در کمین افراد بی‌احتیاط است و استفاده از روش‌های اورژانسی پیشگیری از بارداری هیچ اثر محافظتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها ندارد.

نکته پایانی: کلمه «اورژانسی» یا «فوری» موجود در اسم این روش به مصرف‌کننده یادآوری می‌کند که نمی‌توان از این روش به عنوان روش دائمی پیشگیری از بارداری استفاده کرد. حداکثر تعداد دفعات مجاز استفاده از این روش، یک بار در هر سیکل قاعدگی است؛ که البته مجاز بودن آن به معنی بی‌ضرر بودن آن نیست.

بنابراین هر مصرف‌کننده‌ای که در یک فاصله زمانی نه چندان طولانی بیش از یک بار ناچار به استفاده از این روش شده باشد؛ باید هرچه سریع‌تر به فکر انتخاب روشی دائمی برای پیشگیری از بارداری باشد.


ارسال نظرات